Een dieet voor iedereen, over afvallen en diëten

In Nederland zijn ongeveer 2,3 miljoen mensen per jaar met hun gewicht bezig. Geen wonder dan ook dat er 10-tallen diëten zijn die geprobeerd worden door iedereen. We hebben er even 3 voor je op een rij gezet maar we kunnen er natuurlijk veel meer beschrijven.

Houd je dus niet in wanneer jij vindt dat jouw dieet of jouw dieetervaring ook op deze website moet staan. Schrijf een leuke blog en bij voldoende overeenkomsten zullen we meestal plaatsen

Sonja Bakker

Sonja, een struise Noord-Hollandse dame schreef enkele jaren geleden het boek “Bereik je ideale gewicht” en is sindsdien niet meer weg te denken uit het dieet-landschap. Met een gelikte marketingcampagne – tv-programma’s – damesbladen – meerdere opvolgende boeken – heeft ze vele volgers gekregen. Maar zoals altijd in Nederland, waar volgers zijn, zijn ook tegenstanders – criticasters. In dit artikel willen we zowel de voor- als nadelen van dit dieet toelichten

Voordelen van het Sonja Bakker dieet

Sonja werkt met weekmenu’s. Dit is zeer makkelijk voor mensen die een beetje structuur willen wanneer ze met een moeilijke opdracht, zoals afvallen, bezig zijn. De weekmenu’s geven houvast, je weet precies wat je als ontbijt – lunch en diner mag gaan eten. Zelfs de tussendoortjes worden benoemd. Zo heb je een prima weekschema waarmee je kunt afvallen. Als kenmerkende voordelen van het Sonja Bakker dieet worden door volgers genoemd:

  • Het dieet geeft houvast, je hoeft niet zelf op zoek te gaan naar recepten en ingrediënten
  • Je ziet snel resultaat, je kleding gaat snel ruimer zitten
  • Je hoeft niet op zoek naar speciale dieet producten, je kunt alle producten gewoon in de supermarkt kopen
  • Er is een scheiding gemaakt voor mannen en vrouwen die willen afvallen
  • In de boeken staan behalve recepten ook succesverhalen van mensen die met het Sonja Bakker dieet zijn afgevallen. Sommige mensen worden hierdoor extra aangespoord om door te gaan (wanneer zij het kan … dan kan ik het ook …)
  • Alle recepten kunnen gegeten worden door het hele gezin, er hoeft niet apart gekookt te worden.

Nadelen van het Sonja Bakker dieet

  • Er zijn dagen waarop je veel naar binnen mag werken maar eigenlijk maar weinig calorieën binnen krijgt. Dit kan nadelige gevolgen hebben voor je stofwisseling
  • Het dieet brengt je op een ideaal gewicht. Hoe je daar moet blijven, staat er niet bij
  • Wil je dubbel snel afvallen en besluit je ook fanatiek te gaan sporten, dan zijn de maaltijden in het Sonje Bakker dieet eigenlijk te weinig. Hoe je dit moet aanvullen staat maar heel summier beschreven.
  • Sommige producten die je koopt, worden in een week tijd maar 1 keer gebruikt. Toch moet je een hele verpakking kopen en dit betekent in sommige gevallen bederf.
  • Het Sonja Bakker dieet gaat uit van veel Hollandse Pot – voor mensen die hier niet van houden is het dieet niet makkelijk om vol te houden
  • Afvallers die een onregelmatig leven leiden, hebben het zwaar met de gestructureerde diëten van Sonja. Iedere dag op een vast tijd eten, wordt bijvoorbeeld moeilijk
  • Je moet wel af en toe voedingssupplementen gebruiken om voldoende vitamines binnen te krijgen.

Samenvatting Sonja Bakker dieet

Het is een prima methode om gestructureerd af te vallen zolang je de nadelen maar goed in de gaten houdt. Soms werkt het prima om op strenge dagen of wanneer je veel sport, meer tussendoortjes te nemen. Het idee achter het Sonja Bakker dieet is dat je 1 kilo per week af kunt vallen.

Appelazijn dieet

Vooral bij vrouwen rond de 35 jaar is het appelazijndieet heel populair. Vooral omdat je eigenlijk nergens op hoeft te letten behalve het gebruiken van appelazijn. Naast het feit dat je afvalt wanneer je appelazijn op de juiste manier gebruikt, is het bovendien heel gezond. Het is een natuurlijke vetverbrander die je helpt om snel weer slank te worden. De werking van appelazijn is dat het de honger tegen gaat door de spijsvertering te activeren. Het verbrandt bovendien vet en werkt vocht afdrijvend. Samen met een beetje lichaamsbeweging kun je snel afvallen zonder veel moeite.

Voordelen van een appelazijn dieet

Naast het feit dat het makkelijk in te nemen is – twee eetlepels in een glas koud of warm water en dat 3x per dag – gebruiken als dressing samen met 2 eetlepels zuivere olijfolie – is het ook nog eens een lekker product. Nog een aantal voordelen:

  • Je ziet snel resultaat, binnen een maand ben je kilo’s kwijt
  • Je kunt appelazijn innemen zoals jij wilt
  • Appelazijn is supergezond
  • Het smaakt prettig
  • Appelazijn is rijk aan enzymen, mineralen en vitamines
  • Het is verkrijgbaar in vele vormen – vloeibaar – tabletten en poeder

Nadelen van een appelazijn dieet

Tja, vreemd om te zeggen maar die zijn er bij dit natuurproduct eigenlijk niet. Behalve … wanneer je het bijvoorbeeld puur inneemt. Dan kan het maagschade veroorzaken. Appelazijn is namelijk wel een zuur … En, bij vloeibaar gebruik zou het kunnen dat de smaak van appels je neus en oren uitkomt. Schakel dat eenvoudig over op tabletten. 

Samenvatting appelazijn dieet

Appelazijn stilt de honger, laat je spijsvertering sneller werken, zorgt ervoor dat je lichaam afvalstoffen kwijt raakt. Bovendien is het goed voor je bloeddruk. Kortom, alleen maar voordelen bij het gebruik van appelazijn.

Weight Watchers dieet

Er is geen enkel dieet dat het al zolang volhoud als het Weight Watchers dieet. Al sinds 1963 zijn ze op de markt en nog steeds springlevend. Belangrijkste element van dit dieet is niet het afvallen zelf of de recepten. Nee, de kracht is dat je het hele traject van afvallen onder strak geregisseerde begeleiding meemaakt. Elke week kom je bij elkaar en praat je over het proces van afvallen. Je viert je successen, of juist niet. Belangrijk is dat de begeleiding elke week wordt gedaan door een lotgenoot die zijn doel al bereikt heeft en het goede voorbeeld geeft. Ook hier wordt optimaal gebruik gemaakt van het goede voorbeeld en het principe monkey see – monkey do. Overigens raken steeds meer mensen, zelfs diëtisten, overtuigd van de goede werking van het Weight Watchers dieet. 

Weight Watchers dieet nieuwe stijl

Dat het Weight Watchers dieet ook met zijn tijd meegaat blijkt wel uit het feit dat ze in 2010 overgeschakeld zijn op het Pro Point systeem. Wanneer je start met afvallen krijg je een zogenaamd Pro Point Budget, gebaseerd op leeftijd, lengt, geslacht en natuurlijk gewicht. Omdat Weight Watchers goed weet dat er ook avondjes uit, baaldagen etc. bestaan, hoef je op die dagen geen calorieën te tellen. De enige tip die men geeft is: eet eiwitrijk voedsel. Makkelijk toch?

Voordelen van het Weight Watchers dieet

Wanneer je start met het Weight Watchers dieet, start je met een manier om je levensstijl of eetgewoontes aan te passen. Omdat je niet alleen leert wat wel – en wat niet gezond is om te eten maar ook leert om je porties geleidelijk kleiner te maken, heb je een grotere kans dat je 

  • Het volhoud
  • Ook voor langere tijd
  • Je streefgewicht behoud

Wat voor de een als geweldig voordeel maar voor de ander als groot nadeel wordt gezien, zijn de wekelijkse groepsgesprekken en de strakke begeleiding van je coach.

Nadelen van het Weight Watchers dieet

Iedereen is verschillend dus iedereen reageert ook verschillend op het Weight Watchers dieet. Het is echt niet voor iedereen geschikt. Sommigen van ons kunnen niet tegen de stress van het punten tellen. En zeker niet iedereen voelt zich prettig om in een groep te vertellen dat je aangekomen bent in plaats van afgevallen. Sommigen vinden een groep of de coach betuttelend. Daarnaast betaal je eenmalig inschrijfgeld en een wekelijkse (of maandelijkse) fee om de groepsgesprekken bij te mogen wonen.

Dit zijn 3 van de misschien wel 100 diëten die in omloop zijn. Wil je meer weten of heb je zelf een dieet gevolgd, schrijf een blog en bij voldoende interesse zullen wij doorgaans plaatsen.

Copyright © 2009 - 2019 LDB Sales B.V.